Mopedturen runt Koh Samet

Nyttigt godis???

Nuså var nästan hela den första jobbveckan undanstökad. Eller ja, jag har slutat tänka så mycket kring veckorna. Allt flyter ändå bara samman. Imorgon är jag ledig och därefter jobbar jag två veckor i sträck innan jag är ledig igen. Därav spelar det inte någon roll hur veckorna ser ut. Det gäller att jobba ikapp nu när man legat på stranden och slöat i två veckor.
Idag har det varit ganska lugnt på jobbet, jag har städat och pysslat på med diverse. När jag kom hem började jag med att slå in några julklappar sen målade jag ett älghorn som jag fått av pappa. Vitt fick det bli och det kommer att passa in perfekt i gäststugan. Därefter  stod det träning på schemat innan jag började med maten. Kvällspromenaden med Baileys är avklarad och nu väntar jag på att Syrror ska börja.
Innan vi åkte utomlands så beställde jag proteingodis från MMsports, jag beställde både lakrits och sura godisar. Jag tyckte att det kunde vara kul att testa, det är inte de godaste jag ätit men om det absolut inte skulle finnas någonting annat en lördagkväll att äta så visst. Dom får 2/5.

Koh Samet

i regnskogen

Sista dagen så spöregnade det, hela dagen. Vårt sällspav ville väldigt gärna åka upp till regnskogen för att rida elefanter och det sa jag och Tobias tvärnej till. Eftersom att det verkligen inte är någonting som vi vill suporta. Elefanterna är tillfångatagna, sitter fastkedjade i träd och blir slagna med vassa käppar för att kunna styras som människorna vill. Tillslut bestämde vi oss för att följa med för att bara titta på elefanterna. Eftersom att vi sett att det låg ett vattenfall i närheten. Så vi fick tag på en taxi som kunde skjutsa runt oss. Först åke vi upp till elefanterna, och det var jätte sorgligt. Dom som "äger" elefanterna tjänade inte en krona på att vi bara stod på avstånd och tittade. Hade vi behövt betala hade jag aldrig gått med på att ens åka dit.
Efter vi hade kollat på elefanterna åkte vi till vattenfallet, det var ett ganska litet vattenfall men själva upplevelsen var att få på i regnskogen och känna på luftfuktigheten. Det var så otroligt kvaft och jag har nog aldrig svettats så mycket någon gång. Det går knappt att beskriva. I vilket fall fanns det massvis av fina blommor och växter. Perfekt utflykt när det var en dag med aningen sämre väder.

3 öar på en dag

Redan den första veckan drog Ingrid och Kent med oss på en båtresa. Som startade rellativt tidigt på fredagmorgonen. Vi besökte tre öar under dagen. Den första ön kommer jag inte ihåg vad den hette. Vi gick aldrig iland på den utan badade och snorklade runt båten. Det fanns även en rutschkana på båten som man kunde åka från. Såklart var jag först att testa och jag var nog den enda som åkte. För jag åkte och bräde mig som fasiken på rumpan. Så kunde knappt sitta på resten av den dagen. Nåväl, när vi lämnade den första ön var det en längre tur till den nästa ön, så under tidens gång serverades en jätte fin och god lunchbuffe på båten. Den andra ön hette typ Mak eller nått sådant. Där var tanken att vi skulle stanna kvar och bada vid båten medans resterande åkte in till ön. Men när vi skulle till att hoppa i vattnet var det ett stimm med väldigt farliga maneter runt båten. Så vi andra fick också åka in till Mak. Där åt vi glass och drack öl. Sista stoppet var vid ett naturreservat med ett underbart korallrev. Där fick vi betala 200 Bath per person för att få snorkla, men det var det verkligen värt! Hela dagen var jätte mysig och rolig.

Där resan startade

Resan startade på söndagmorgon den 5 november. Vi flög först från Östersund till Stockholm. Däefter flög vi från Stockholm till Bankok. På Arlanda åt vi frukost, inhandlade en del på taxfreen och köpte oss böcker på pocketshop. Flygresan gick väldigt fort trots att man satt still i ca 10 timmar. Väl framme i Bankok väntade en bilresa på 5 timmar. Vi gjorde några stopp efter vägen så vi fick handla mat och gå på toaletten. Vi alla sov nog mestadels hela resan. Vi åkte bil tills vi kom fram till en hamn och där fick vi åka bilfärja till Koh Chang. Efter resan med färjan var det en brant och kringelkronglig väg tills vi var framme på hotellet. Vi bodde på Kacha resort och spa. Ett jätte fint och fräscht hotell. God mat, helt okej frukost, två poolområden, nära till shopping, gym och ca 100 meter från stranden. De första dagarna spenderade vi mestadels vid poolen. Åt massvis utav god mat och spelade kort på kvällarna. Under kvällarna hölls det shower längs stranden, samt att det var helt magiskt upplyst i alla träd och på alla restauranger. Vi avslutade oftast kvällarna med att gå till en tant för att köpa pannkaka med banan och choklad till efterrätt.

Kajaktur

Hej på er! Idag har vi varit på ännu ett äventyr. Efter frukost tog jag och mamma en löpartur, svettigt men välbehövlig. När vi kom tillbaka var det bara att svira om för att jag och Tobias hade bestämt oss för att hyra kajak, för att få se ön från en annan vinkel. Det var väldigt jobbigt att paddla och läskigt när de större motorbåtarna kom farandes alldeles för nära oss. Igår var vi nervösa för att hyra moped men de var då mycket lättsammare med mopeden än med kajaken. Nåväl, det var en trevlig liten tripp. Efter lunch tog vi en promenad längs stranden med lite shopping. Nu väntar den sista middagen. (null)

Så mysig dag

Oj vilken mysig dag vi haft. Dagen startade med att vi besökte en ny strand, som ligger bortanför vårt hotell. Där det är aningen renare och betydligt lugnare än vid vår strand. Det finns även en badbrygga ute i havet som man kan simma till och sola på. Det vart en ganska sen lunch, för när jag och Tobias kom upp till vårt rum så hade vår ac gått sönder, så det var bara att packa ihop och byta rum. Efter lunch tog vi och hyrde en moped och åkte runt ön. Alltså det är de bästa jag gjort under hela resan. Så mysigt att åka runt och uppleva. Vi fick se massa hundvalpar, fina vyer och så besökte vi ett öde hotell. Bilder kommer ni få se från min kamera när vi är hemma i Sverige igen. Ett hett tips från mig är att hyra moped över en dag eller bara några timmar för att få se mer av destinationen!  (null)
(null)

På promenix

Idag när vi klev upp var det halvdant väder, till en början bara molnigt men efter frukost kom det en riktig störtskur, precis när vi var påväg ner till stranden. Så jag och Tobias hämtade paraplyn och tog oss en promenad på ön istället. Tanken var nog bara att vi skulle vänta på bättre väder men de slutade med att vi gick tills vägen tog slut och därefter tog vi en taxi tillbaka, lagomt till lunch. Ca 5 minuter in i promenaden vart de strålande sol som gassade på oss. Vi sprang in i små butiker och shoppade några julklappar. Vi fick även se de mindre turistiga delarna av Koh Samet. Vilket var intressant, att utanför de stora hotellen finns de folk som har andra jobb, barn som går i skolan och en helt vanlig vardag som vi inte är vana vid. Nu är det bara några få dagar kvar innan det är dags att åka hem. Borta bra, men hemma bäst! (null) (null) (null)

Välkomna till Koh Samet

Strandrestaurangen

Jag är inte den som är så särskilt förtjust i thaimaten, och jag kan ju inte äta vårrullar varje dag. Så igår besökte vi en ny restaurang på stranden. Där dom hade greksallad, vilket är bland det godaste jag vet. Med fetaost, rödlök och tomat. Till efterrätt beställde jag glass och två hinkar med drinkar. Så gott! (null)

Båttur

Sååå under de senaste dagarna har vi degat vid poolen, jag och mamma har löptränat på stranden, jag har tränat på gymmet och igår var vi på båttur. Vi åkte från morgonen och kom hem vid middagstid. Under resans gång besökte
 vi tre öar, åt lunchbuffé, matade spor och snorklade i korallreven. På kvällen när vi kom hem åt vi middag på ett stekhus. Jag åt plankstek och resterande åt andra kötträtter. Hela dagen fick 10/10 möjliga! (null)

Äntligen lite uppdatering

Hej på er! Nu ska ni äntligen få lite uppdatering om solsemestern. Resan hit tog väldigt lång tid och jag som vanligtvis är väldigt lätt påverkad av åksjuka, hade det inte speciellt roligt. Först flyg från Östersund, sen flyg till Bangkok på 10 timmar och transfer till vår ö som tog ca 5 timmar. Dåligt med sömn och knappt någon mat i magen. Väl framme somnade vi alla på solstolarna direkt.
Hotellet är super fint och lyxigt. Det står en vakt vid vägen mellan hotellen som ser till att man tar sig över gatan säkert. En person står i lobbyn och öppnar dörren när man kommer. Samt en kille som hjälper en vid poolen med det mesta. Stranden och havet ligger runt 2 meter från poolen. Så någon stress över att bestämma om man ska ligga vid poolen eller stranden finns inte.
Dom senaste dagarna har vi ätit otroligt god mat både från gatan och på restauranger. Vi har gått på thaimassage och fått våra naglar fixade. Shoppingen är väldigt udda vilket passar mig, de blir även lite roligare julklappsshopping.  (null)

Välkomna till Koh Chang

Middag på texas

(null)

Så mycket fina saker

Hej på er! Oj, vad denna lediga dag gått fort. Jag startade med att åka till Coop imorse och panta tre kundvagnar fyllda med pant. När jag äntligen var klar åkte jag hem till momma och moffa för att äta frukost. Där blev jag bjuden på havregrynsgröt och macka med morötter, de godaste som finns. Momma höll även på att städa och rensa där hemma och jag fick med mig sååå mycket fina saker hem. Krukor, växter, plädar och annat roligt. Jag tycker om att vara med momma, vi har vår speciella humor och vårt speciella band. Hon hade en järneksplanta som jag fick med mig hem för att plantera, självklart läste jag på lite om järneken och hittade lite historia på google. Bland annat trodde man förr att järneken skyddade ens hus och trädgård från häxor och onda våldnader. Förhoppningsvis bringar plantan tur med sig.
Efter besöket hos momma så for jag till Florist Kirsten och köpte några blommor till krukorna jag fått. Därefter var det dags att åka till tandläkaren, vilket gick jätte bra. Jag har nog aldrig blivit undersökt av min mamma tidigare (vad jag vet) men idag insåg jag hur proffsigt hon är och vad mycket hon kan. Faktisk så vart jag riktigt stolt.
Sedan jag kom hem har jag bara pysslat på, planterat om mina blommor och fotat. Ikväll så blir de film och slappa. Imorgon börjar allvaret igen.